Na  inschepen aan boord van het partyschip van rondvaartbedrijf Zilvermeeuw gingen op zaterdag 18 januari 2014 om circa half twee de trossen los en werden de maar liefst 99 aanwezigen behalve koffie, al snel voorzien van heerlijke snert met roggebrood en spek. 
Voorzitter Ton toonde zich erg verheugd over de grote opkomst. 

Na een korte uitleg over de boottocht door personeel van Zilvermeeuw volgde het welkomstwoord van onze  voorzitter Ton. Met name oud voorzitters en oud-bestuursleden werden welkom geheten.

Na enkele huishoudelijke mededelingen ging Ton over tot de jaarlijkse presentatie, waarbij vervolgens aan bod kwamen:

Behalve applaus voor de kampioenen kreeg het vele werk dat door met name onze webmaster Henk Meijerink was besteed aan de totstandkoming van de nieuwe website, maar ook aan de schitterende presentatie, de nodige bijval.

Na de presentatie, inmiddels nog steeds genietend van de schitterende uitzichten over land en water van het Biesboschgebied, was het tijd geworden voor het borrelen, gevolgd door een heerlijk bordje saté met kroepoek en garnituur.

Kort later dan gepland, maar nog steeds binnen de voor rittensporters oeps, NRF-autosporters, gevreesde 60 minuten tijdsoverschrijding mocht  er worden ontscheept en kon iedereen met een tevreden gevoel huiswaarts keren.

 

Uitgelicht: totstandkoming en keuze van het nieuwe logo

Door de PR Commissie is via de website brandsupply.be een wedstrijd uitgeschreven voor het ontwerp van een nieuw logo.

De opdracht luidde daarbij als volgt:

"... De NRF is een landelijke overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van de Kaartleessport en de Routebeschrijvingssport. Om beide sporten meer onder de belangstelling te krijgen is een offensief gestart; een onderdeel daarvan is de modernisering van het logo.  Het huidige logo past niet meer bij deze tijd en moet dus vervangen worden.
Specificaties van het nieuwe logo:
Vorm: Om in het logo al een impressie te geven van de activiteiten die de NRF ondersteunt is gedacht aan de vorm van een rallyschild. Er is een grote variëteit aan vormen van rallyschilden. De NRF heeft op dat vlak niet echt een voorkeur.
Kleuren: In het logo moet een felle kleur rood voorkomen. In totaal 2, maximaal 3, kleuren.
Uitstraling: Het logo moet een moderne uitstraling hebben. Daarin past volgens de NRF niet het gebruik van banden, wielen, finishvlaggen, remsporen of andere uitingen waaruit snelheid blijkt.
Toepasbaarheid: Het logo moet gebruikt kunnen worden op de website, op papier, op gadgets (balpen) en eventueel op een spandoek. ..."

logo'sNaar aanleiding van deze opdracht zijn diverse ontwerpen binnengekomen. Bijgaand plaatje geeft daarvan een impressie.

 

Door de PR-commissie is uiteindelijk gekozen voor een ontwerp van Stevan Banjac, linksboven op het plaatje te zien. Dit oorspronkelijk rechthoekige ontwerp is nadien door de commissie nog enigszins in helderder kleurtinten aangepast en tevens binnen de vorm van een rallyschild geplaatst.

Het rood, wit en blauw van de Nederlandse vlag is verwerkt in het logo, gescheiden door de letters NRF die tevens een wegenpatroon door een landschap suggereren. Om de relatie met de autosport te benadrukken komt de nieuwe naam van de website onder het logo te staan: NRF-autosport.nl, zonder www.

 

 

Uitgelicht: verandering gebruik ‘rittensport’ door ‘NRF-autosport”

Vanuit de gedachte dat het begrip ‘rittensport’ bij de gemiddelde Nederlander weinig oproept, is er gebrainstormd over het gebruik van een andere, meer aansprekende term die bij het horen daarvan meteen een betere associatie met onze activiteiten oproept.  Ritten kun je maken met de bus, de trein, maar ook op de kermis! Zelfs toerritten, maar wat heeft dat alles met sport te maken?

Overwegingen

Begrippen als rally, race en dergelijke worden echter in de praktijk al snel geassocieerd met snelheid, terwijl –met alle respect- begrippen als toertochten, autopuzzeltochten ook niet echt de juiste associatie oproepen met onze activiteiten.

Vanuit het besef dat de sport in beginsel kan worden (en ook wel werd) beoefend vanaf motor of bromfiets (het bestaan van diverse AMC’s en AMBC’s is daar immers het bewijs van!), is momenteel toch de realiteit dat onze activiteiten heden ten dage voornamelijk met de auto worden beoefend.

De gedachte is dan ook logisch om het begrip ‘autosport’ meer prominent te benoemen dan het eerdere ‘rittensport’. Maar bij gebruik van slechts het woord ‘autosport’ zijn we van mening dat ook dat met snelheid in verband wordt gebracht en dat is nu net wat we niet willen.  De gemiddelde snelheden van onze activiteiten zijn relatief laag, om zo juist ruimte te bieden aan een niet onbelangrijk element van onze sport, namelijk het oplossen van probleemsituaties door constructief en creatief denken en handelen.

De keuze

We hebben gemeend, door toevoeging van ‘NRF’ vóór ‘autosport’, de associatie met de snelheidssport grotendeels weg te kunnen nemen.

Bovenstaande overwegingen hebben ertoe geleid dat we vanaf heden, 2014, alleen nog zouden willen spreken van NRF-autosport.  Uiteraard blijft de (statutaire) naam van de organisatie ongewijzigd Nederlandse Rittensport Federatie, waarvan het in de statuten beschreven doel –nog steeds- luidt:  Het doel van de vereniging is de bevordering van de automobielsport in het algemeen en in het bijzonder de bevordering van de rittensport en behendigheidssport…

 

Uitgelicht: deze nieuwe website

Deze vernieuwde website is zowel inhoudelijk als technisch aangepast aan de tijd.  Zo is er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van zgn. 'responsive' ontwerp, waardoor de site beter is te bekijken via tablets en smartphones. 

Het ontwerp van de site en de kleuren van het nieuwe logo zijn op elkaar afgestemd, om zodoende te komen tot een fris ogende nieuwe site. 

Remco Luksemburg, Henk Meijerink en - in latere instantie door het wegvallen van Remco- Gerrit van Assen zijn de initiatiefnemers. De laatste twee genoemden hebben inmiddels grote stappen gemaakt.

Fase 1 was bedoeld om zoveel mogelijk 1-op-1 over te stappen met de inhoud van de oude site naar de nieuwe site, zonder al te veel nieuwigheden die tot vertraging van de oplevering zouden kunnen leiden.  Die doelstelling is gehaald, onder vermelding van het feit dat toch hier een daar al vernieuwingen zijn ingebracht.  Zo kent de nieuwe site bijvoorbeeld nu al een elektronische enquête, de zgn. NRF peilstok, waarbij de NRF kampioenschapsritten  door de deelnemers kunnen worden beoordeeld.

Fase 2  is gepland om voor het eind  van 2014 -in stappen- klaar te zijn en beoogt o.a. integratie met social media, zoals Facebook en Twitter, maar ook een NRF-nieuwsletter en mogelijkheden voor de verenigingen om zelf informatie te plaatsen.  Ideeën voor meerdere mogelijkheden door en voor de leden zijn welkom en kunnen worden gericht aan de webmaster.

Kortom: er moet nog veel (vrijwillig) werk worden verzet, maar de ambitie is niettemin aanwezig.