Vraag 1

Waar is de opdracht 7. WW Ri Den Bosch uitvoerbaar? 
 
 

Antwoord 1

Door weg b in te rijden wordt opdracht 7 juist uitgevoerd.
 
Zie de uitspraak van de Reglementscommissie in relatie tot artikel 11 van het DRR, gedaan tussen 1996 en 1999 ( te vinden op de NRF website onder kopje “Reglementen”.
 
Een WW met de tekst BEEK EN DONK verwijst kennelijk naar de plaatsnaam Beek en Donk. En niet naar de afzonderlijke plaatsnamen Beek of Donk.
 
De plaatsnaam waarnaar de WW (kennelijk) verwijst moet derhalve in de routebeschrijving worden weergegeven. En uiteraard moet deze conform DRR art. 8h voorkomen in het Woonplaatsenregister.

 

 

Vraag 2

1. Voor WW WW Ri Ede
 
Volgens uitzetter: goed A.
Motivatie: Voor de enkele WW richting uitvoeren op de dubbele WW. Dit kan direct naar rechts. (Conform "Zo doe je dat" publicatie, onderdelen V.4 en VI.4. Hierin is sprake van "eerste mogelijkheid")
 
Volgens rijder: goed C.
Motivatie: Voor de enkele WW richting uitvoeren op de dubbele WW. Omdat er sprake is van een "voor"-opdracht neem je de laatste mogelijkheid.
 
Opmerking de betreffende situatie staat niet precies in de "Zo doe je dat" publicatie.

 

Antwoord 2

RC C is goed.
Voor de enkele WW via de dubbele WW de laatste mogelijkheid benutten naar links.
  

Vraag 3

Geplaatst langs de route is de combinatie bord/vlag Afbeelding C uit onderstaande voorbeelden.
 
Opdracht: 1. Na RC "A" R
Motivate uitzetter: A noteren, maar RC niet te preciseren als RC "A".
 
Motivatie rijder: A niet noteren het is immers geen RC.
 
Vraag: Is het antwoord van de GRC onder C: misschien een typefout?, ook al omdat er achter C: de opmerking staat: zie A. In combinatie met het antwoord onder D:, zou C: misschien ook aan te duiden zijn als RC: A
 

Antwoord 3

de tekst bij C moet zijn:
 
Zie A. (want het oranje bord met de “A” is te preciseren als RC “A”)
De combinatie van oranje bord en oranje vlag is niet aan te duiden als RC “A” (zie B.)
De combinatie van oranje bord en oranje vlag kan wel als RC gebruikt worden.

Uitspraken Gezamenlijke ReglementsCommissie Januari 2008


Onderstaand treft u een aantal uitspraken aan naar aanleiding van een vraag van Martin Fierlier

Van toepassing zijnde reglement:
Schetsen zijn niet op schaal. Schetsen zijn gestileerd weergegeven. De extra symbolen bij de schetsen zijn oriënteringspunten. De opdracht luidt: "rijd van de bol naar de punt van de pijl".

Vraag 1:

Sla ik met opdracht 2 weg a in of weg b in ?

Antwoord 1:

Opdracht 1 is hier niet uitvoerbaar. Pijl is voorbij de op de bereden route uitmondende eerste weg links getekend.

Vraag 2:

Wanneer zijn de opdrachten 3 en 4 reglementair volledig uitgevoerd (en kan ik dus aan een volgende opdracht beginnen)
bij 3. moet ik geheel over de brug rijden (dus tot aan de punt van de pijl) ?
bij 4. moet ik voorbij de RC rijden ?
In concreto:
Rijd van de bol naar de punt van de pijl betekent dus:
a. rijd in de richting van de pijl of
b. rijd tot aan de punt van de pijl.

Antwoord 2:

Opdracht 3: Ja
Opdracht 4: Ja

Vraag 3:

Wat moet ik kunnen waarnemen als er in het reglement gezegd wordt dat de gehele situatie vanaf de bol overzichtelijk moet zijn ? (BPR art.8) Slaat dit alleen op de getekende wegen/gelegenheden, dus ook weer tot aan de punt van de pijl, en moet ik bijvoorbeeld ook (in opdracht 3) de volledige brug kunnen zien. Ook als deze, bijvoorbeeld door het huisje van de brugwachter, voor een deel aan het oog onttrokken is. Bij rotondes is het al heel snel gebruikelijk om deze niet overzichtelijk te vinden...

Antwoord 3:

Je moet kunnen beoordelen dat er sprake is van een brug en dat je er over kunt. Indien het brugwachtershuisje een deel van de brug aan het oog onttrekt verandert dat niets aan de situatie.

Niet-kaartwegen, art 10.c.1 en 2 TRK

Sectie kaartlezen  31-12-2007

 
vraag van H. Timmermans (namens A.S.C. De Baronierijders) 
 
 
Route; a-b-c-d-e-f-g
b-c onderbroken,
opnemen bij c via b-h-m-e-d-k-c.
In deze herconstructie dwingt controle A naar links (bij h).
m-e gaat over in niet kaartweg m-n-f.
Bij n doorsteek, minder dan “Y” meter, naar e.
 
 
 
Vraag:       Doorsteek n-e gebruiken (volgens art. 10.c.2) ?
                 of  doorrijden naar controle B (volgens art. 10.c.1) ?
 
Anders geformuleerd:
                 Wordt men door controle A de niet-kaartweg m-n-f opgedwongen (volgens art. 10.c.1)? Het gaan berijden van de niet-kaartweg is niet het directe gevolg van de opdracht, maar vloeit er uiteindelijk wel uit voort. Hoe moet het woord “gedwongen” uit art. 10.c.1 hier worden geïnterpreteerd?
 
Antwoord: RC B is fout, doorsteek n-e gebruiken (volgens art. 10.c.2).
 
Motivatie:  Na de opdracht 1L bij h naar links. Daar kom je op een kaartweg en construeer je een nieuwe route naar c via h-m-e-d-k-c. Daarmee is de opdracht afgesloten en rij je op de kaartweg h-e. Bij m gaat de kaartweg over in een niet op de kaart voorkomende weg (art. 10.a.6). Omdat je bij n op een niet-kaartweg rijdt  (art 10.c.2) moet je bij n het doorsteekje n-e gebruiken.
 
Indien h-m een niet op de kaart voorkomende weg zou zijn (zie onder) rij je bij n nog op de niet op de kaart voorkomende weg (h-m-n-f) waar je opgedwongen bent door de opdracht en mag je dus het doorsteekje n-e niet gebruiken.
                
afbeelding 2
 
 RC B is goed, doorsteek n-e niet gebruiken (volgens art. 10.c.1).

VOORKENNIS

Sectie kaartlezen  21-02-2007, vraag van A. Bergijk

 

 

Hoofdroute= a-b-c-d-e-f-g
d-e niet te rijden, gedwongen RC 10.
Ophalen bij f via: d-c-b-h-j-k-f
Op b-h RC 11
Ophalen bij f via: b-c-h-j-k-f
c-h niet te rijden.
Vraag: moet je nu keren ivm voorkennis RC 10, of gedwongen rechtdoor rijden en RC 10 opnieuw halen.

Antwoord: doorrijden en RC 10 halen

 

Hoofdroute= a-b-c-d-e-f, pijl zo min mogelijk tegengesteld.
Op d-e RC 13.
Ophalen bij e via: d-c-g-f-e-h-e
Op c-g RC 12
Ophalen bij e via: c-d-b-a-h-e
d-b niet te rijden.
Vraag: moet je nu keren ivm voorkennis RC 13, of gewoon gedwongen rechtdoor rijden en RC 13 opnieuw halen.

Antwoord: doorrijden en RC 13 halen

 

Routeopdracht: kortste route tussen pijlen, zo weinig mogelijk gebruik rode wegen, indien route niet mogelijk nieuwe route construeren, voorkennis vervalt bij rijden pijl.

Pijl1–a-b-c-d-e-f-pijl 2
b-c niet te rijden, b-j-i-h-g-h-i-j-b-a-k-l-m-d-e-f-pijl2 (geen rood)
op j-b RC 14, j-i-e-f-pijl 2 (minste rood)
op i-e RC 15, i-j-c-d-e-f-pijl2
j-c niet te rijden

Vraag: moet je nu keren ivm voorkennis RC 14, of gedwongen rechtdoor rijden en RC 14 opnieuw halen.

Antwoord: doorrijden en RC 14 halen

Conclusie: "Indien er de keuze is tussen keren en het berijden van een weg die volgens voorkennis niet berijdbaar is, dan dient voor de laatste optie gekozen te worden"

Uitspraken Gezamenlijke ReglementsCommissie Augustus 2005


Onderstaand treft u een aantal uitspraken aan naar aanleiding van vragen die in  2004 en 2005 aan de GRC gesteld zijn.

Deze uitspraken zijn vanaf 15 september 2005 van kracht.

Vraag 1: Verkeersborden en wegwijzers

Zijn nevenstaande borden verkeersborden?

Antwoord 1:

Nee, bewegwijzeringsborden zijn geen verkeersborden in de zin van de routebeschrijvingsreglementen.

 

Vraag 2:

Is een zgn. aanverwant bord in bijlage 1 van het RVV 1990 een afbeelding van een verkeersbord op een bord?
Zie het voorbeeld hiernaast.

 

 

bord D1
bord D1 (afl)

Antwoord 2:

Uitzetters mogen geen misverstanden laten ontstaan over de vraag of een bord al dan niet een verkeersbord is.

 

Vraag 3:

Voldoen de ANWB-richtingbordjes, die een toeristische (fiets)route aanduiden aan de eisen van een WW?

Antwoord 3:

Dit zijn geen ANWB-richtingborden die verwijzen naar tenminste één plaats in Nederland.

Opmerking:

Dit antwoord van de GRC vervangt antwoord 10 in de uitspraken van september 2003.

 

Vraag 4:

Kan een wegwijzer zonder vermelding van de tekst ANWB wel een ANWB-wegwijzer zijn?

Antwoord 4:

De wijze van plaatsen en de uitvoering van ANWB-richtingborden wordt bij de verkeersdeelnemers algemeen bekend verondersteld. Uitzetters mogen geen misbruik maken van situaties waarin de plaatsing of de uitvoering van ANWB-richtingborden niet eenduidig door de deelnemers is vast te stellen.

 

Vraag: 5 Uitmondingen

Waar liggen de uitmondingen op situaties A en B?

Antwoord 5:

In situatie A zijn de uitmondingen met stippellijn aangegeven.

De uitzetter mag de deelnemers niet confronteren met vallen die gebaseerd zijn op de bepaling van de uitmondingen in situatie B, dit conform het URR art. 5c.

 

Vraag: 6 Opstal

Wanneer bevindt een oriënteringspunt zich in een opstal?

Antwoord 6:

Alleen als in de Nederlandse taal het voorzetsel "in" wordt gebruikt kan er sprake zijn van een oriënteringspunt in een opstal.

In onderstaande voorbeelden is alleen in het 1e voorbeeld sprake van "in een opstal".

Voorbeelden:

1.   In een abri.
2.   Onder de overkapping van een laadstation.
3.   Onder een viaduct.

Vraag: 7 Teksten

Opdracht 6. Voor "A HK-1L 7" R.

Maakt in het voorbeeld hiernaast de cirkel onderdeel uit van de tekst?

Antwoord 7:

In deze context is de cirkel geen "O".
Dus opdracht 6 is hier uitvoerbaar.

 

Vraag 8: Parkeerplaatsen


Wanneer is de gehele parkeerplaats oriënteringspunt?
 

Antwoord 8:

De gehele parkeerplaats beoordeeld van het begin tot aan de eerste samenkomst van gelegenheden is oriënteringspunt.

Zoals al omschreven in de toelichting Nieuwe Routebeschrijvings Reglementen 2000 (de goede versie hiervan staat op de site) is het beoordelen van het eind van een parkeerplaats afhankelijk van het erbij gebruikte voorzetsel. Zie de voorbeelden in deze toelichting.

De gehele parkeerplaats is ook oriënteringspunt indien de eerste samenkomst van gelegenheden niet zichtbaar is.

1. na "X" en parkeerplaats aanhoudend gelegenheid R
2. voor parkeerplaats L
Routeopdracht 2 is niet uitvoerbaar. Parkeerplaats A is al gebruikt.

3. voor parkeerplaats L
4. na parkeerplaats R
Routeopdracht 4 is niet uitvoerbaar. Parkeerplaats A is al gebruikt.

5. na parkeerplaats L
Hiervoor geldt DRR artikel 9d. Uitvoerbaar RC Z.
Vergelijk met de routeopdracht: na asfaltwegdek L, indien alleen parkeerplaats B-C voorzien is van een asfaltwegdek.

6. na parkeerplaats, bij parkeerplaats R
Een uitzetter mag een deelnemer hiermee niet confronteren. Weliswaar zijn B en C dezelfde parkeerplaats, maar dit kan door een deelnemer niet beoordeeld worden.

Subcategorieën

Alle uitspraken van de sektie Routebeschrijven

Alle uitspraken van de sektie Kaartlezen.